Alla inlägg under januari 2023

Av Max Olsson - 23 januari 2023 13:59

Jag dricker på tok för lite vatten. Det rekommenderade dagliga intaget av vatten varierar förstås beroende på vikt, kön, aktivitetsnivå och klimat. En allmän rekommendation är att dricka minst 8 normala glas vatten om dagen.

Jag funderar på att sätta påminnelser i mobilen för att komma ihåg att dricka. Ett annat tips man ofta ser är att ha en vattenflaska på skrivbordet på jobbet och att man alltid ser till att ha druckit ur den en gång innan lunch och sedan igen innan man går hem. På så vis vet man att man har fått.i sig en viss mängd vatten vid vissa tidpunkter under dagen.


För att göra det hela lite roligare funderar jag på att köpa en vattenflaska med mitt namn på. Jag vet inte varför, men då känns det som att jag har både spenderat pengar på själva flaskan och gjort den personlig, så jag kan inte låta någon annan i familjen använda den. Det är bara jag som kan ha den. Då kanske jag kan börja få i mig mer vatten om dagarna.


#vatten #dricka #vattenflaska #namn

Av Max Olsson - 4 januari 2023 22:30

Om du är stressad sover du ofta sämre, vilket leder till mer stress, vilket leder till sämre sömn och så vidare. Likadant gör bra sömn att du tål mer stress och också hanterar stressiga situationer med mindre stresspåslag. Sömnproblem i sig kan också vara mentalt stressande.


Men jag har märkt att man trots allt kan göra ett antal saker som för att både stressa mindre och sova bättre:


  • Sätt upp en rutin för att gå och lägga dig och vakna på samma tid varje dag, även på helgerna. Detta kan hjälpa din kropp att känna sig mer avslappnad och således sova bättre.
  • Skapa en lugn miljö i sovrummet. Detta innebär att du bör hålla rummet mörkt, svalt och tyst, och undvika att ha TV:n eller datorn på innan du somnar.
  • Gör något avslappnande innan du går och lägger dig. Detta kan vara att läsa en bok, göra någon form av meditation eller andning, eller lyssna på lugnande musik.
  • Försök att sluta använda skärmar en timme innan du går och lägger dig. Skärmar som TV:n, datorn och mobiltelefonen kan hålla oss vakna på grund av den blå ljusvågen som de avger.
  • Öka mängden fysisk aktivitet som du utför under dagen. Regelbunden träning kan hjälpa till att reducera stress och öka sömnkvaliteten. Träna dock inte för sent då det istället kan påverka sömnen negativt.
  • Försök att begränsa koffeinintaget under hela dagen och drick absolut inte kaffe efter kl 15.00 Koffein är ett uppiggande medel som kan hålla dig vaken på natten.
  • Pröva att använda avslappningsövningar eller yoga för att hjälpa dig att slappna av innan du går och lägger dig.
  • Prata med någon om vad som orsakar din stress. Ibland kan det vara hjälpsamt att prata med någon om vad som orsakar stress i ditt liv, så att du kan hitta lösningar på problemen. Du kan också prata med en terapeut eller psykolog om du behöver professionell hjälp att hantera stressen.

Vilka är dina bästa tips för bättre sömn och mindre stress?


#sömn #stress

Av Max Olsson - 4 januari 2023 14:11

Här kommer några läsvärda boktips i vintermörkret. För böcker kan man väl aldrig få nog av? :-)


Dessa fem böcker har alla på olika sätt fastnat hos mig, jag ger nästan full pott i betyg till alla fem.


"The Four Winds" av Kristin Hannah: En berörande och hjärtskärande historia om en kvinna som måste göra oväntade val för att överleva och skydda sin familj under den stora depressionen i 1930-talets Texas.


"The Code Breaker" av Walter Isaacson: En spännande och gripande biografi över den revolutionerande matematikern och kryptoanalytikern Alan Turing, som spelade en avgörande roll i att knäcka tyskarnas koder under andra världskriget.


"Project Hail Mary" av Andy Weir: En science fiction-roman om en astronaut som vaknar upp på ett förrädande äventyr för att rädda jorden från en nära förestående katastrof.


"The Push" av Ashley Audrain: En obehagligt gripande roman om en kvinna som kämpar för att hitta sin plats i världen och förstå sin egen identitet efter att ha blivit mamma.


"The Sanatorium" av Sarah Pearse: En skrämmande och spännande roman om en före detta polis som måste lösa ett gåta som hänger samman med en övergiven sanatoriebyggnad i de schweiziska alperna.


Vad läser du just nu?


#boktips #böcker

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Kommer Sverige att vinna fotbolls EM 2022?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards